КУБИК БЛУМА

Ще одним новим інтерактивним прийомом розвитку критичного мислення є «Кубик Блума».
Щоб почати використовувати кубик «Блума» потрібно виготовити звичайний паперовий куб, на гранях якого написано:
• Назви.• Чому.• Поясни.• Запропонуй.• Придумай.• Поділися.

            Спочатку формулюється тема уроку, яка визначає коло питань, на які доведеться відповідати. Потім учитель кидає кубик. Сторона, яка випала вкаже: якого типу питання слід задати. Зручніше орієнтуватися по слову на стороні кубика - з нього і повинно починатися питання.
Прийом розвитку критичного мислення "Кубик Блума" унікальний тим, що дозволяє формулювати питання різного характеру.
• Назви. Цей блок питань передбачає найпростіші питання та потребує відтворення знань. Учневі пропонується просто назвати предмет, явище, термін. Навіть учень з початковим та середнім рівнем знань зможе працювати з цим блоком питань.
Наприклад: Назвіть причини забруднення води.
• Чому. Цей блок питань дозволяє сформулювати причинно-наслідкові зв'язки, тобто описати процеси, які відбуваються з зазначеним предметом, явищем.
Наприклад: Чому рибам не вистачає кисню на поверхні забрудненої води?
•        Поясни. Це уточнюючі питання. Вони допомагають побачити проблему в різних аспектах і сфокусувати увагу на всіх сторонах заданої проблеми. Додаткові фрази, які допоможуть сформулювати питання цього блоку:
• Ти дійсно думаєш, що ...
• Ти впевнений, що ...
Наприклад: Поясни значення прісної води.
• Запропонуй. Учень повинен запропонувати свою задачу, яка дозволяє застосувати те чи інше правило. Або запропонувати своє бачення проблеми, свої ідеї. Тобто, учень повинен пояснити, як використовувати те чи інше знання на практиці, для вирішення конкретних ситуацій.
Наприклад: Запропонуй основні заходи з охорони води.
• Придумай - це творчі питання, які містять в собі елемент припущення, вигадки.
Наприклад: Придумай, що буде, якщо на Землі зникнуть всі джерела прісної води.
 Поділися - питання цього блоку призначені для активізації розумової діяльності учнів, вчать їх аналізувати  учня, його емоціях, які викликані названої темою. 
Наприклад: Поділись, що ти відчуваєш, коли чуєш про вимирання рослин і риб від забруднення води.
  Прийом критичного мислення "Кубик Блума" універсальний. Його може використовувати будь-який вчитель-предметник. Можливі два варіанти:
Питання формулює сам учитель. Це більш легкий спосіб, який використовується на початковій стадії, коли необхідно показати учням приклади, способи роботи з кубиком.
• Питання формулюють самі учні. Це варіант вимагає певної підготовки від дітей, оскільки придумати питання репродуктивного характеру легко, а  питання-завдання вимагають певного досвіду.
Питання на сторонах кубика можна варіювати за своїм бажанням. Важливо тільки, щоб вони зачіпали всі сторони заданої теми.  Даний  метод вигідний під час застосування на уроці тим, що розрахований на всю категорію учнів: як на учнів початкового та середнього рівнів (питання репродуктивного характеру), так і на учнів достатнього та вищого рівнів навчальних досягнень  (питання аналітичного та узагальнюючого характеру). 

Немає коментарів:

Дописати коментар